Court upholds ban on nine Russian television channels in Latvia

  • 2020-02-07
  • LETA/TBT Staff

RIGA - The Administrative Regional Court has rejected a request by Pirmais Baltijas Kanals and TEM LV to suspend the National Electronic Mass Media Council's (NEPLP) decision to ban the rebroadcasting of nine Russian television channels in Latvia, LETA was told at NEPLP.

NEPLP chairman Ivars Abolins said that the council has started a serious scrutiny of the beneficial owners of electronic mass media. The court ruling asserts that NEPLP has taken the right decision, Eglitis said, pledging to continue the examination of media ownership. 

As reported, in November 2019, NEPLP prohibited the rebroadcasting of several Russian television channels in Latvia. 

Abolins said at the time that the NEPLP had received information from security services that several channels were being rebroadcast in Latvia by a Russia media holding and that one of its beneficial owners has been put on the list of persons sanctioned by the Council of the European Union for undermining the territorial integrity, sovereignty and independence of Ukraine.

These banned channels are Vremya: dalekoye i blizkoye; Bobyor; Dom Kino; Dom Kino PREMIUM; Muzika Pervogo; O!; Poyekhali; TELECAFE; Peterburg - 5 kanal.

One of the beneficiaries of this media holding is a Yuri Kovalchuk, who has been included in the EU's list of sanctioned individuals.

Having assessed the information received and the information in its possession, the NEPLP decided to prohibit the rebroadcasting of these television channels throughout in Latvia pending the lifting of the EU sanctions against this individual.